Závislosť partnera

Ako pomôcť závislému partnerovi?

Závislosť je choroba. Dokáže zničiť život nielen závislému jedincovi, ale aj celej jeho rodine. Navyše, pracovať so závislosťou svojho partnera je o to ťažšie, že ide o osobu, ktorú ste si vybrali ako jednu z najbližších. Viete, ako efektívne ponúknuť pomocnú ruku a podporu?

Prvé známky závislosti – „niečo“ je zle

Všímajte si, či je niečo s partnerom v neporiadku. Závislá osoba dáva časom v snahe o svoj túžený pocit prednosť droge pred činnosťami bežného života. To sa často prejaví:

  • fyzickými zmenami: zmeny hmotnosti, chuti do jedla, poruchy spánku, strata hygienických návykov;
  • psychickými zmenami: časté je podozrievavé správanie až paranoja, výbušnosť a hádky s ostatnými, zmeny osobnosti, pokles v motivácii a problémy s pozornosťou;
  • zmenami v správaní: zmena okruhu priateľov, problémy v práci, finančné problémy, strata záujmov o predchádzajúce záľuby.

Celkovo jasnou známkou je tiež nález pomôcok na podanie injekcie drog alebo drog samotných.

Čo s podozrením?

Váš partner sa v poslednom čase nespráva tak, ako obvykle, a vo vás pomaly vzniká podozrenie. Ako sa k tomu však postaviť?

  1. Vyhnite sa popieraniu: Aj keď môže z krátkodobého hľadiska byť jednoduchšie vaše pocity potlačiť, z dlhodobého hľadiska je lepšie prekonať svoj strach a priznať si, že pravdepodobne má váš partner problém so závislosťou.
  2. Nebojte sa vášho blízkeho konfrontovať: Je v poriadku s partnerom problém prediskutovať, aj keby nakoniec o závislosť nešlo. Pristúpte však k partnerovi s láskou a starosťou. V žiadnom prípade nezačínajte konverzáciu výčitkami.
  3. Vyhľadajte odborníka, ktorý vám pomôže situáciu zvládať.

7 tipov pre efektívnu podporu

Váš partner už dostáva profesionálnu liečbu a vy tu pre neho chcete naďalej byť. Čo môžete urobiť pre neho a aj pre seba?

  1. Zistite si o závislosti čo najviac informácií. Pomôže vám to lepšie zvládať rôzne situácie.
  2. Pomôžte partnerovi zaradiť sa späť do bežného života. Diskutujte pravidelne s partnerom medzivýsledky jeho terapie. Ukážte mu svoju podporu. 
  3. Vyhnite sa spoluzávislosti. Ide o pocit, že cieľom vášho života je starať sa o závislého partnera. To však môže pomáhať závislosť udržiavať. Udržujte si zdravý odstup.
  4. Neumožňujte pokračovať v závislosti. Niektoré veci, ktoré robíte v dobrej viere, môžu skôr škodiť. Typickým príkladom je, keď sa bojíte nechať svojho partnera viesť opitého, a tak idete v noci s ním, aj keď sa potom nevyspíte a trpí tým vaše zdravie. Musíte si uvedomiť, že váš partner je dospelý a zodpovednosť za neho prevziať nemôžete.   
  5. Nezostávajte v tom sami. Nezabudnite sa starať o svoj spoločenský život a neuzatvárajte sa do seba. Ak cítite, že sa vám situácia vymyká z rúk, nebojte sa vyhľadať odbornú pomoc.  
  6. Nenechajte ľudí prekračovať vaše hranice. Váš partner bude často vyžadovať vašu toleranciu. Keď však odmieta pri liečbe spolupracovať, začne vás citovo vydierať, alebo dokonca psychicky či fyzicky týrať, vaša ochota situáciu znášať už nikam nepovedie. Stanovte si pevné hranice toho, čo ste ešte ochotní zvládnuť, a neustupujte od nich. Niekedy je pre záchranu vášho života a životov vašich detí potrebné odísť.
  7. Nezabúdajte, že aj vy si zaslúžite pozornosť. Keď chcete pre partnera predstavovať pevnú oporu, musíte byť sami v dobrej psychickej aj fyzickej kondícii. Koniec koncov, jediný človek, ktorého ste schopní zmeniť, ste vy sami. Nemusíte obetovať veci, ktoré vás v živote robia šťastnými iba kvôli vášmu partnerovi. Práve naopak. Keď budete schopní udržať v živote rovnováhu, pomôžete tým oboma.